Σήμερα Κυριακή μετά την Ύψωση, 16η Σεπτεμβρίου τ.έ., στον ιστορικό Μητροπολιτικό Ιερό Ναό του Αγίου Στεφάνου Αρναίας, πραγματικό κόσμημα της Μητροπόλεώς του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιερισσού,
Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Θεόκλητος τέλεσε Θεία Λειτουργία και Ιερά Μνημόσυνα υπέρ αναπαύσεως των προκατόχων του κυρού Σωκράτους, ο οποίος εκοιμήθη στις 17 Σεπτεμβρίου 1944 και κυρού Νικοδήμου (εξάχρονο), ο οποίος εξεδήμησε προς Κύριον την 16η Σεπτεμβρίου 2012 και το τρίμηνο Ιερό Μνημόσυνο της κατά σάρκα αδελφής του Ρεβέκκας Αθανασοπούλου, η οποία εκοιμήθη κατόπιν μακράς ασθενείας στις 15 Ιουνίου 2018.
Τον Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν οι Παν. Αρχ. π. Βενέδικτος Νεοσκητιώτης από το Άγιον Όρος, π. Ιγνάτιος Ριγανάς, ο και Γεν. Αρχ. Επίτροπος της Ι. Μητροπόλεως και π. Νήφων Καζάνας, οι Αιδ. Οικ. π. Κωνσταντίνος Αγούλας και π. Γεώργιος Τρικκαλιώτης, ο Ιεροδιάκονος π. Κωνσταντίνος Ισαακίδης, ενώ συμπροσηύχετο εντός του Ιερού Βήματος ο Προϊστάμενος του Αγ. Στεφάνου, Παν. Αρχ. π. Παΐσιος Σουλτανικάς, ως τελετάρχης της Ευχαριστιακής Συνάξεως.
Ο φιλόχριστος Λαός της Αρναίας και των περιχώρων προσκληθείς για τον ως άνω λόγο προσήλθε και μετά συγκινήσεως μετείχε στη Δέηση και συμπροσευχή της Εκκλησίας για τους κεκοιμημένους Ποιμένες του και για να συμπαρασταθεί στον πενθούντα νυν Επίσκοπό του.
Επικεφαλής του Λαού ήταν ο τέως Υπουργός και Δήμαρχος κ. Χρήστος Πάχτας, ο τ. Δήμαρχος κ. Στέργιος Καραστέργιος, ο τ. Αντιδήμαρχος και νυν Δημοτικός Σύμβουλος κ. Χαράλαμπος Λαζαρίδης, ο Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Αρναίας κ. Γεώργιος Διαμαντούδης, η Περιφερειακή Σύμβουλος κα Κατερίνα Ζωγράφου, ο τ. Πρόεδρος της Δ.Κ. Αρναίας κ. Αθανάσιος Τσάλας, οι Δημ. Σύμβουλοι κα Κασσάνδρα Λάμπρου – Κατσαρού, κ.κ. Αστέριος Μπρούζος και Ιωάννης Λαμπρινός, κ.α.
Τον Ιερό άμβωνα διακόνησε με το υπέροχό κήρυγμά του ο Αρχιμ. Βενέδικτος Τάντης, ο Νεοσκιτιώτης Αγιορείτης, ο οποίος είναι εξαίρετος πνευματικός, βαθύς γνώστης των Αγίων Πατέρων και λαμπρός συγγραφέας θεολογικών, επιστημονικών και λειτουργικών συγγραμμάτων που τιμούν τόσο τη γραφίδά του, όσο και το Αγιώνυμο Όρος.
Το θέμα του ήταν, με παράκλησή του Σεβ. Ιερισσού, η ωφέλεια που προκύπτει από την τέλεση της Θείας Λειτουργίας και των Ιερών Μνημοσύνων για τις ψυχές των κεκοιμημένων αδελφών μας που ανήκουν πλέον στην θριαμβεύουσα Εκκλησία του Χριστού μας.
Ο π. Βενέδικτος διευκρίνισε ότι η Εκκλησία μας τελεί Μνημόσυνα την 3η, την 9η, την 40η ημέρα και στον χρόνο από την κοίμηση οιουδήποτε αδελφού μας.
Τούτο στηρίζεται στην Αγία Γραφή, Παλαιά και Καινή Διαθήκη, σε μαρτυρίες από την Ιερά Παράδοση, και ιδίως στους Αγίους Πατέρες της Εκκλησίας μας, σε μαρτυρίες από τις Θείες Λειτουργίες και προκύπτει από τα Δίπτυχα της Εκκλησίας.
Οι Αποστολικές Διαταγές, ένα από τα αρχαιότερα βιβλία της Εκκλησίας μας διδάσκει, συνέχισε ο ομιλητής, ότι πρέπει να τελούνται για τους νεκρούς τρίτα, ένατα, τεσσαρακοστά και ενιαύσια Μνημόσυνα.
Ο Ιερός Χρυσόστομος αναφέρει σχετικά: «Δεν νομοθετήθηκαν αυτά (τα Ιερά Μνημόσυνα) τυχαία από τους Θείους Αποστόλους, το να θυμούμαστε δηλαδή αυτούς που έφυγαν από τη ζωή αυτή, κατά τη διάρκεια των φρικτών Μυστηρίων· γνωρίζουν ότι από αυτά προκύπτει πολύ κέρδος, μεγάλη ωφέλεια».
Ο Άγιος Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης αναφέρει ότι τελούνται την 3η ημέρα εις ανάμνησιν της τριημέρου Αναστάσεως του Κυρίου μας. Την 9η εις τύπον των Αγγελικών Δυνάμεων, των εννέα δηλαδή Αγγελικών Ταγμάτων.
Την 40η ημέρα σύμφωνα με τον παλαιό τύπο, γιατί και οι Ιουδαίοι, όταν πέθανε ο Μωυσής, τον πένθησαν για 40 ημέρες.
Ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης γράφει ότι τα τρίτα τελούνται υπέρ του κεκοιμημένου, γιατί ο άνθρωπος διά της Αγίας Τριάδος έλαβε το είναι και διότι μεταστάς θέλει αλλοιωθή και θέλει φανή στο αρχαίο καλλώπισμα, στο οποίο ήταν προ της παραβάσεως ή και σε καλύτερο ίσως.
Τα ένατα για να συνταχθεί το πνεύμα του ως άυλο και της ιδίας φύσεως μετά των Αγγέλων.
Τα δε Τεσσαρακοστά για την Ανάληψη του Σωτήρος, η οποία έγινε μετά την Ανάσταση και μάλιστα σαράντα μέρες μετά από αυτήν για να αναληφθεί και αυτός τότε, όταν αναστηθεί και για να προϋπαντήσει τον Κριτή.
Τα ενιαύσια Μνημόσυνα πάλι τελούνται προς τιμήν και δόξαν της Αγίας Τριάδος, κηρύττουν και ομολογούν τον Θεό των όλων και προς τιμήν του κεκοιμημένου, καθότι από Αυτήν την Αγία Τριάδα έλαβε ο άνθρωπος την σύσταση και σε Αυτήν πάλι θα πορευθεί “λυθείς από του σώματος”.
Ο ίδιος ο Ιερός Πατήρ διδάσκει ότι το ετήσιο Μνημόσυνο γίνεται για να δηλωθεί ότι ο άνθρωπος είναι αθάνατος κατά την ψυχή και ότι πάλι θα ανανεωθεί όταν ο Πλάστης θελήσει να αναστήσει το σώμα του.
Εντύπωση προξένησε ότι ο π. Βενέδικτος με έντονο, αλλά πατρικό τρόπο, συμβούλεψε το Εκκλησίασμα να μην ακολουθεί τις σύγχρονες αντιλήψεις ότι δεν χρειάζεται να τελέσουμε Μνημόσυνα και Θείες Λειτουργίες για την ανάπαυση των ψυχών των κεκοιμημένων αδελφών μας, αλλά να προβαίνουμε σε κάποια αγαθοεργία ή μικρή ή μεγάλη φιλανθρωπία.
«Βεβαίως, είπε ο ομιλητής, και χρειάζεται η φιλανθρωπία και η προσφορά αγάπης και η στήριξη στους αναγκεμένους αδελφούς μας. Αλλά αυτά με τίποτα δεν αντικαθιστούν τη μεγάλη ωφέλεια που προκύπτει από τη μνημόνευση των ψυχών των κεκοιμημένων αδελφών μας στην Ιερά Πρόθεση και κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας. Φιλανθρωπία και Θεία Λειτουργία και Ιερά Μνημόσυνα συνιστούν την ορθή πράξη της Εκκλησίας μας και την προσευχή της για τους αδελφούς μας που απαρτίζουν τη Θριαμβεύουσα Εκκλησία.»
Μετά την τέλεση των Ιερών Μνημοσύνων ο Σεβασμιώτατος Ιερισσού έπλεξε το εγκώμιο των μεγάλων Προκατόχων του Σωκράτους και Νικοδήμου και ευχαρίστησε τα πνευματικά του παιδιά της Αρναίας για τη μεγάλη τους συμπαράσταση στο πένθος του, για την αδελφή του Ρεβέκκα και κυρίως για τη συμμετοχή τους στην εξόδιο Ακολουθία της που έλαβε χώρα στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Τριπόλεως.
Με το μοίρασμα δε του αντιδώρου, ο Σεβασμιώτατος προσέφερε υπέρ Αναπαύσεως της ψυχής της αδελφής του σε όλο το Εκκλησίασμα το τευχίδιο “Τα Μνημόσυνα και η ωφέλειάς τους”, συντεταγμένο υπέροχα από τον ομιλητή της ημέρας π. Βενέδικτο Νεοσκητιώτη.
{flickrset}72157701393595385|573|430|142275543@N05|Y{/flickrset}