Συνέντευξη του Σεβ. Μητροπολίτη Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Θεόκλητου στο Εκκλησιαστικό Πρακτορείο Ειδήσεων Romfea.gr και στον Χρήστο Καναρόπουλο
1. Σεβασμιώτατε, πως συμβιβάζεται η πίστη στον Αναστάντα Χριστό με το φόβο του θανάτου; Στα ευαγγελικά κείμενα πηγάζει ξεκάθαρα η αντίληψη για την εκδίωξη του φόβου από τη ζωή ενός πιστού και την πλήρη εμπιστοσύνη του στον Θεό. Η Ανάσταση, ως υπερβατικό φαινόμενο, ικανοποιεί με δοξαστικό τρόπο, λόγω και έργω, αυτή τη συνθήκη. Στην πραγματικότητα όμως συμβαίνει έτσι; Είναι πιο ισχυρή η επίδραση του κορωνοϊού από τη θεϊκή δύναμη της Ανάστασης στο ορθόδοξο πλήρωμα; Δεν είναι πλήγμα αυτός ο ιός για όσα πρεσβεύει η Εκκλησία μας;
Να ευχαριστήσω καταρχήν πάρα πολύ το Εκκλησιαστικό Πρακτορείο Ειδήσεων Romfea.gr που θεώρησε καλό από έναν ταπεινό Επίσκοπο της Εκκλησίας να πάρει δύο – τρεις απαντήσεις.
Χριστός Ανέστη, λοιπόν, αδελφοί και όπως και η ερώτησή σας κύριε Καναρόπουλε λέει, ουδείς φόβος, και ουδείς «νεκρός επί μνήματος».
Ναι, το Πάσχα το φετινό δεν έμοιαζε με τίποτα με το Πάσχα των Ελλήνων και την ορθόδοξη εμπειρία που 2000 χρόνια τώρα ζήσαμε και ζούμε.
Ένας αόρατος ιός που δεν τον πιάνει το μάτι σου ταλάνισε την υφήλιο ολόκληρη και προσπάθησε, ανεπιτυχώς βέβαια, να σκιάσει τον Αναστάντα Ήλιο της Δικαιοσύνης.
Πρωτόγνωρα μέτρα από πλευράς Πολιτείας, κλειστές Εκκλησιές, αμφισβήτηση σε αίσχιστο βαθμό της πίστεως του Λαού μας και τεράστια προσπάθεια διακωμωδήσεως των Ιερών Μυστηρίων της Εκκλησίας και δη του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας!
Θα με ρωτήσετε, τι έμεινε απ’ όλα αυτά; Πηγαίνετε, σας παρακαλώ, στην αναπαλαιωθείσα πλατεία Ομονοίας των Αθηνών και κραυγάσατε: ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Είμαι βέβαιος, αγαπητέ μου, όπως και εσείς, ότι θα ακούσετε ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ Ο ΚΥΡΙΟΣ! Αυτό έμεινε, κύριε Καναρόπουλε!
Προσπάθησαν, κουράστηκαν, μας πίκραναν, αλλά «μάτην φυλάττεις τον Τάφον κουστωδία, τύμβος γαρ ουκ καθέξει Αυτοζωΐαν», ψάλλει η Εκκλησία!
Με άλλα λόγια, ας αχολογούν οι δηλητηριώδεις κονδυλοφόροι, ας πολλαπλασιάζονται τα δήγματα, δηλαδή τα δαγκώματα της… ορθολογιστικής αγάπης ορισμένων!
Δεν μπορεί ο τάφος της λογικής να κρατήσει μέσα του την ίδια τη ΖΩΗ, Χριστόν τον Κύριον. Αυτή είναι η απάντηση της Εκκλησίας!
2. Πως θα χαρακτηρίζατε τους πιστούς που αψήφισαν τις κυβερνητικές απαγορεύσεις και προσήλθαν έστω και μεμονωμένα για να συμμετάσχουν στο Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας;
Είναι αλήθεια ότι ο Λαός του Θεού και εμείς οι πρόσκαιροι Ποιμένες του στηρηθήκαμε το Ποτήριο της Ζωής, το λαμπριάτικο, βρε παιδί μου για φέτος!
Γιατί θα μου πεις; Γιατί μερικοί έκοψαν και έραψαν ένα «κοστούμι» για την Εκκλησία μας, με το υπαρκτό βέβαια πρόβλημα του Κορωναϊού για φέτος το Πάσχα.
Και έκαναν και «πρόβα κοστουμιού», στην Εκκλησία μας. Μας πόνεσε αυτό το «κοστούμι», μας γελοιοποίησε αυτό το «κοστούμι», ασφυκτιούσαμε μέσα στις ραφές του, αλλά το «φορέσαμε» χάριν του Λαού του Θεού!
Κενώθηκε η Εκκλησία, πικράθηκε ο Αρχιεπίσκοπος και η Ιερά Σύνοδος, δακρύσαμε οι Δεσποτάδες και οι Παπάδες.
Αλλά γι’ αυτήν την Εκκλησία, ένας ρόλος υπάρχει: Εθναρχούσα Μάνα, από το Βόσπορο, μέχρι την Αθήνα και τη Γαύδο! Και ο νοών νοείτω!
Υπό μία αίρεση όμως: Ναι, όπως είπε και η Ιερά Σύνοδος, δεν έπεσαν, ούτε καταργήθηκαν τα όρια του Δόγματος και της Παραδόσεως της Εκκλησίας, ούτε καταπατήθηκαν και ξεπεράστηκαν κόκκινες γραμμές!
Αλλά, όλα τούτα, τα υποστήκαμε, χάριν της ΕΝΟΤΗΤΟΣ και της ΟΜΟΓΝΩΜΙΑΣ του Λαού μας, και τίποτα άλλο!
Αν τώρα, όλα τούτα με πρόσχημα τον Κορωναϊό ήταν «πρόβα κοστουμιού», για να φορεθεί ετσιθελικά και καισαροπαπικά από την Πολιτεία στην Εκκλησία, δεν θα περάσει!
Αδειάσαμε τις Εκκλησίες για να στηρίξουμε αυτό που λέγεται ΕΛΛΑΔΑ.
Προειδοποιούμε όμως τους Άρχοντες μας: Ένα ρούχο ξέρει ο Χριστιανός να φοράει από την ώρα που μπαίνει στην Κολυμβήθρα και μετά.
Του του λέει ο Παπάς όταν τον βαπτίζει: «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθημεν, Χριστόν ενεδύθημεν».
Δηλαδή, όσοι βαπτισθήκαμε στο Όνομα του Χριστού, ντυθήκαμε σαν ρούχο μας, σαν ένδυμά μας, κατά τον Ιερό Χρυσόστομο και τον Θείο Παύλο, τον Χριστό!
Δεν μας χωράνε τα άλλα ενδύματα, δεν μας ταιριάζουν στην κουλτούρα 2000 χρόνων τώρα!
Απ’ του Βοσπόρου τα Αγιονέρια, μέχρι της Παλλάδας το Φώς, την Αλεξάνδρεια του Καβάφη και το Ανέσπερο Μνήμα της Ιερουσαλήμ, ένα «κοστούμι» φοράμε οι Ορθόδοξοι: τον Χριστό, τον ΟΛΟ ΧΡΙΣΤΟ, ας το καταλάβουν όλοι καλά!
Όποια πρόβα άλλου «κοστουμιού» και αν έκαναν, τους λέμε: δεν θα πάρουμε, τελεία και παύλα.
3. Δεν μου απαντήσατε για το θέμα Θείας Κοινωνίας.
Μάλιστα, Χρήστο μου. Όταν μιλάμε στην καθ’ ημάς Ανατολή για Εκκλησία, μιλάμε για τον Χριστό. Και όταν μιλάμε για τον Χριστό, μιλάμε για τη Θεία Ευχαριστία.
Τον 4ο αιώνα που έζησε ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος έγραψε: «Η γνώμη ημών σύμφωνος τη Ευχαριστία», δηλαδή, «Η πίστη μας είναι Ευχαριστιακή, είναι σύμφυτη με την Ευχαριστία», ταυτίζεται με την Ευχαριστία!
Ο δε Άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας συνεχίζει: «Η Εκκλησία σημαίνεται εν Μυστηρίοις!», δηλαδή, «Η Εκκλησία φανερώνεται, υποστασιάζεται με τα Μυστήριά Της»!
Η Εκκλησία είναι το Μυστήριο του ΟΛΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, είναι Ευχαριστιακή η Εκκλησία.
Το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας ονομάζεται από τους Άγιους Πατέρες ως Βασιλικό Μυστήριο, ως Μυστήριο των Μυστηρίων.
Τα δε έξι υπόλοιπα Ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας, είναι τόσο Μυστήρια, όσο έχουν Ευχαριστιακή σφραγίδα, γράφει ο π. Παύλος Ευδοκίμωφ.
Για τούτο στην Αρχαία Εκκλησία όλα τα Ιερά Μυστήρια ετελούντο κατά τη διάρκεια της Θείας Ευχαριστίας.
Ήταν τόσο Μυστήρια, όσο έφεραν τη γεύση την Ευχαριστιακή. Ας το καταλάβουν καλά όλοι, ότι η Εκκλησία δεν υποστασιάζεται χωρίς το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, ή όπως το είπε ο Γέροντας Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ιωάννης, δεν υπάρχει Εκκλησία χωρίς το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
Στο βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων μαθαίνουμε, ότι η Εκκλησία υπάρχει, εκεί που υπάρχει προσευχή και κλάσις του Άρτου και πόσις του Οίνου, εκεί που υπάρχει βρώσις και πόσις Χριστού.
Κατά τον π. Γεώργιο Φλωρόφσκυ Εκκλησία είναι μια διαρκής και αέναη πράξις βρώσεως και πόσεως του Χριστού, ένα ατελεύτητο Μυστικό Δείπνο, με πρώτο τον Χριστό, προσφερόμενο και διαδιδόμενο, και συνδαιτημόνες όσους βαπτιστήκαμε άξια στο Όνομά Του! Τελεία και παύλα.
4. Με αφορμή την τρέχουσα υγειονομική κρίση, τη στάση της Εκκλησίας μας αλλά και του ανακύπτοντος διαλόγου Κράτους-Εκκλησίας, πιστεύετε πως εγείρονται κάποια σημαντικά ζητήματα εντός και εκτός Εκκλησίας, είτε δογματικού χαρακτήρα, είτε διοικητικού, είτε ακόμα και κανονιστικών διατάξεων (Καταστατικός Χάρτης Εκκλησίας Ελλάδος);
Οι σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας έχουν οριοθετηθεί από το Βυζάντιο και σμιλεύονται κατά τον καλύτερο τρόπο μέχρι σήμερα στον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας μας.
Βασίζονται στην συναλληλία και οι ρόλοι τόσο της Πολιτείας, όσο και της Εκκλησίας στα θέματα πίστεως είναι διακριτοί.
Δεν χρειάζεται ούτε ένα κόμμα σε αυτήν τη διαχρονική συμπόρευση. Δεν παίζουμε με τα εν ου παικτοίς!
Ο καθένας τη δουλειά του. Ούτε Παποκαισαρισμός μπορεί να ισχύσει, γιατί η Ορθοδοξία ουδέποτε υπήρξε Κράτος και Κυβέρνησις, ούτε όμως και Καισαροπαπισμός μπορεί να επιβληθεί, δηλαδή, η Πολιτεία να ράβει «κοστούμια», και η Εκκλησία να τα βαπτίζει άμφια. Και ο νοών νοείτω…
5. Πως σχολιάζετε την από μέρους της Επιστημονικής και Ακαδημαϊκής Κοινότητας παρότρυνση του Λαού να απέχει από τη Θεία Ευχαριστία;
Δυστυχώς κατά την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος η Πολιτεία εξήντλησε όλη την αυστηρότητα των μέτρων της προς τη Μάνα της την Εκκλησία.
Και ξέχασε, όπως λέει ο άγιος Μαντινείας κ. Αλέξανδρος, ότι Εκκλησία χωρίς Ελλάδα υπήρξε, Ελλάδα χωρίς Εκκλησία δεν υπήρξε ποτέ, μάλλον δε προσθέτουμε εμείς, το προζύμι της ελευθερίας που ζυμώθηκε στους τρούλους των Μοναστηριών και των Εκκλησιών, Άρτο Ζωής το έκανε η Εκκλησία για το Γένος μας!
Θα υπήρχε Ελλάδα χωρίς Ορθοδοξία, γελιόμαστε; Να γιατί ήταν άδικα τα μέτρα της Πολιτείας απέναντι στην Εκκλησία το Μεγαλοβδόμαδο.
Ραπιστήκαμε, μας έφτυσαν, μας λοιδόρησαν, χρησιμοποίησαν και εργαλειοποίησαν το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας και εφηύραν επιστημονικοφανείς λόγους για να αποτρέψουν τον κόσμο από την προσέλευση στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
Αγαπητέ μου, ουδέποτε η Ορθόδοξη Εκκλησία απολάκτισε την Επιστήμη ή τη Λογική. Αυτά τα έκανε ο Ρωμαιοκαθολικισμός και τον ακολουθεί κατά γράμμα ο Προτεσταντισμός.
Δεν απέρριψε η Ορθοδοξία ποτέ τη λογική, αλλά δεν εθεοποίησε ποτέ την επιστήμη και τη λογική.
Ακούω να λένε πνευμολόγοι και λοιμωξιολόγοι Καθηγητές Πανεπιστημίου να μην προσέρχεται ο κόσμος στην Θεία Ευχαριστία, γιατί θα διαδοθεί ο Κορωναϊός με το σάλιο.
Παρακαλώ, υπάρχει στη διεθνή βιβλιογραφία κάποια τεκμηριωμένη επιστημονική μελέτη που να αποδεικνύει του λόγου τους το αληθές; Όχι φυσικά!
Λυπάμαι γιατί εξαίρετοι επιστήμονες, αυτοί δηλαδή που διακονούν τη γνώση και το επιστητό και υπηρετούν την επιστήμη, υποκρίνονται ότι δεν μπορούν να διακρίνουν το παράλογο από το υπέρλογο!
Έλεγε ο Τερτυλλιανός: «credo, quia absurdum est!», «πιστεύω, γιατί είναι παράλογο». Αυτό πιστεύει ο Καθολικισμός!
Η Ορθοδοξία με την αγιοεμπειρία της κηρύσσει: «Πιστεύω, γιατί μου αποκαλύφθηκε ο Ίδιος ο Θεός στο πρόσωπο του Χριστού, πιστεύω, λοιπόν, γιατί είναι υπέρλογο και όχι παράλογο!
Τι δουλειά έχει η λογική και η θρησκεία του ορθού λόγου, του Διαφωτισμού του Γαλλικού, να μας πει αν διαδίδεται Κορωναϊός με την Ιερά Λαβίδα;
Να προτείνουμε κάτι στον κ. Μπεχράκη και στον κ. Μόσιαλο, εξαιρέτους επιστήμονες: Κάντε μία έρευνα στα 2.000 χρόνια της Ορθοδοξίας για τη Θεία Ευχαριστία και βρείτε αν κάποιος Κληρικός οιουδήποτε βαθμού «κόλλησε» οιαδήποτε ασθένεια, επειδή με Λαβίδα κοινώνησε λεπρό, φυματικό, φορέα του AIDS, φορέα ηπατίδας Β ή άλλης ασθένειας!
Άραγε, οι Εφημέριοι, οι Παπάδες μας, στα Κρατικά ή Ιδιωτικά Νοσοκομεία, στα Γηροκομεία ή στις Φυλακές, όπως διακόνησα και εγώ, κόλλησαν ποτέ τίποτε;
Ας το ψάξουν και τα λέμε. Τότε θα έχουν επιστημονικά εχέγγυα οι απαγορεύσεις τους…
6. Αν θεωρήσουμε ότι οι πολιτικοί, διαχειρίστηκαν την Εκκλησία αυτή την περίοδο, ως ένα ΝΠΔΔ ποια νομίζετε ότι πρέπει να είναι η στάση της Εκκλησίας απέναντί τους, ιδίως το επερχόμενο διάστημα, όπου με ανοιχτούς πλέον τους Ιερούς Ναούς, ξεκινούν οι ενοριακές πανηγύρεις, στις οποίες είθισται να παρίστανται πολιτικά πρόσωπα, συνήθως όχι τόσο για λόγους πίστης, αλλά λόγους προσωπικής προβολής τους;
Τους έχει απαντήσει ο Κύριος πριν 2.000 χρόνια: Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, και τα του Θεού τω Θεώ!
Δεν μπορούν όπου τους συμφέρει η Εκκλησία να είναι ΝΠΔΔ και όπου δεν τους συμφέρει Παπαδαριό… Ως εδώ!
Έχουμε Αρχιεπίσκοπο, έχουμε Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας, έχουμε Ιερό Κλήρο και Μοναστικές Αδελφότητες και κάνουμε καλά τη δουλειά μας.
Και κάτι άλλο: Στα Γηροκομεία μας τα Εκκλησιαστικά, στους Οίκους Τυφλών, στα Κοινωνικά μας Παντοπωλεία, εμφανίστηκε κανένα κρούσμα Κορωναϊού;
Σκεφτείτε τι θα γινόταν αν είχαν έστω και ένα κρούσμα ή θύμα! Καταθέτω την πείρα μου την τωρινή.
Την Εβδομάδα του Λαζάρου, τη λεγόμενη «βουβή», λόγω του ότι δεν υπάρχουν Ακολουθίες, το Κοινωνικό Παντοπωλείο της Ιεράς μας Μητροπόλεως, κάλεσε 300 αναγκεμένες οικογένειες και τους μοίρασε καλούδια για τη Μ. Εβδομάδα και το Πάσχα.
Εκεί δεν υπήρχε συνωστισμός, ώστε να παρέμβει η Αστυνομία, μιάς και το Κοινωνικό μας Παντοπωλείο εδράζεται στις Εγκαταστάσεις του Γηροκομείου Αρναίας; Ουαί υμίν…
7. Θεωρείτε ότι κάποια στιγμή, θα κληθεί ιστορικά η Εκκλησία να εξηγήσει, τι έκανε, πως συμπεριφέρθηκε δηλ. σε καιρό λοιμού, σε μια περίοδο έντονης δοκιμασίας για τους πιστούς; Αν ναι, ποιά πιστεύετε ότι θα είναι η καταγραφή της στάσης αυτής;
Η Εκκλησία με ψηλά το κεφάλι θα πει: Αυτοκενώθηκα, ταπεινώθηκα, εδάρην αγρίως από δηλητηριώδεις κονδυλοφόρους και Μ.Μ.Ε., και τα υπέστην όλα.
Αλλά εξαιτίας μου ουδείς ευρέθη χτυπημένος από τον Κορωναϊό!
Ο Θεός όμως, να μας συγχωρέσει, γιατί στερήσαμε, έστω και ακούσια, τον Λαό Του από το Σώμα και το Αίμα Του…
8. Η πανδημία κλόνισε ή ισχυροποίησε την πίστη;
Ισχυροποίησε την πίστη των αληθινών Χριστιανών και κλόνισε πρόσκαιρα την πίστη όσων αμφιβάλλουν για τη Θεότητα και Ανθρωπότητα του Αναστάντος Κυρίου μας!
9. Επηρεάστηκε το φιλανθρωπικό έργο της Μητροπόλεως σας υπό τις διαμορφωθείσες συνθήκες;
Όχι μόνο το φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας επηρεάστηκε, αλλά και αυτή η οικονομική κατάστασις των Ενοριών, των Ιερών Μονών και των Ιδρυμάτων μας.
Ουδεμία Ενορία, ή Ιερά Μονή ή Προσκύνημα της Εκκλησίας επιχορηγείται από το Κράτος για τα λειτουργικά του έξοδα. Το κεράκι του Λαού μόνο και οι δωρεές του τα στηρίζουν.
Οι Ενορίες μας και τα Ιδρύματά μας και τα Προσκυνήματά μας, αυτή τη στιγμή ασφυκτιούν, γιατί από το πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου έχουν να ανοίξουν τις πύλες τους.
Όμως η ΔΕΗ πληρώνεται, ο ψάλτης πληρώνεται, ο νεωκόρος πληρώνεται, το πετρέλαιο θερμάνσεως πληρώνεται και οι γέροντες και οι γερόντισσες πρέπει να διαβιούν αξιοπρεπώς.
Για τούτο θα μου επιτρέψετε και από το βήμα αυτό να παρακαλέσω τους Χριστιανούς μας, όσοι μπορούν, όσο μπορούν, αν μπορούν, να στηρίξουν την Εκκλησία μας σε αυτή της τη δοκιμασία και η Μάνα τους Εκκλησία και ο Θεός θα τους το ανταποδώσουν ανάλογα…
10. Φανταζόσασταν ποτέ την Εκκλησία άδεια χωρίς πιστούς;
Όχι! Ρωτάτε έναν Επίσκοπο ή έναν Πρεσβύτερο τη Μ. Παρασκευή ή την Ανάσταση να θυμιάζει τον Επιτάφιο και τις Εικόνες και στη συνέχεια να θυμιάζει τα άδεια στασίδια;
Μακάρι ο Θεός να μη μου επιφυλάξει τέτοιο άλλο μαρτύριο…
11. Το χριστεπώνυμο πλήρωμα, στην πλειονότητά του διερωτάται πότε θα επιστρέψει στην κανονικότητά του, στην ασφάλεια της ζωής του. Ποια είναι η δική σας θεώρηση; Με ποιο τρόπο θα μπορούσε να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη του ποιμνίου στο Θεό, στην Εκκλησία και στον εαυτό του;
Κύριε Καναρόπουλε, επιτρέψτε μου να το πω. Ναι, ο Λαός μας στερήθηκε τις Ιερές Ακολουθίες και το Πάσχα των Ελλήνων.
Αλλά τη Θεία Ευχαριστία στη Μητρόπολή μου δεν τη στερήθηκε!
Όποιος ζήτησε να κοινωνήσει από εμένα, από τους λεβέντες Κληρικούς μου και από τους Διάκους μου, έλαβε Σώμα και Αίμα Χριστού! Σας φτάνει;
12. Συμπληρώσατε επτά και πλέον συναπτά έτη Ποιμαντορίας στην ιστορική Μητρόπολη Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου. Ποιοι από τους στόχους που έχετε θέσει έχουν εκπληρωθεί;
Όταν ήρθα στη Μητρόπολη το 2012 με απόφαση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, βρήκα ένα ποίμνιο διχασμένο, πονεμένο και διαιρεμένο, λόγω των γνωστών προβλημάτων της εξορύξεως χρυσού στη Χαλκιδική!
Για τούτο σε όλους τους Δημάρχους του Δήμου Αριστοτέλη: κ.κ. Χρήστο Πάχτα, Ιωάννη Μίχο, Γεώργιο Ζουμπά και Στυλιανό Βαλιάνο ένα ζήτησα: ΕΝΟΤΗΤΑ και ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ!
Το πέτυχα; Δεν θα το έλεγα απόλυτα! Αλλά κάτι έγινε!!!
Το δεύτερο που επιθυμώ και πασχίζω είναι να στηρίξω τα νιάτα και τα γηρατειά του τόπου μας.
Οι Κατασκηνώσεις της Ιεράς Μητροπόλεως στο Προσκύνημα της Μ. Παναγίας ανακαινίζονται πλήρως, συν Θεώ, το Γηροκομείο μας στην Αρναία λειτουργεί νομίμως πλέον και με τους όρους που επιτάσσει το Υπουργείο.
Είναι μικρό όμως και γι’ αυτό πασχίζουμε, και θα το πετύχουμε να ανεγείρουμε μαζί με το παλιό και καινούργιο Οίκο Ευγηρίας με σύγχρονες προδιαγραφές και γεμάτο από την αγάπη των εθελοντών μας για την τρίτη ηλικία. Απαιτείται προς τούτο ποσό περίπου 1.500.000,00. Θα μας το δώσει η Παναγία.
Ναοί μας, κοσμήματα αρχαιολογικά, αναπλάθονται. Βλέπε Ιερός Ναός Αγίου Ανδρέου Περιστεράς (κτίσμα 9ου αι. μ.Χ.) και τώρα ο Ιερός Ναός του Προσκυνήματος της Μ. Παναγίας από το Υπουργείο Πολιτισμού και την κα Λίνα Μενδώνη.
Μία παράκληση μέσα από την Romfea.gr στους Κληρικούς μου: Γνωρίζω την στενωπό που διαβαίνετε. Σας παρακαλώ και πέφτω στα πόδια σας, αλλά και στα πόδια των Εκκλησιαστικών σας Συμβουλίων και του Λαού: Ανεγείρετε σε κάθε Ενορία Πνευματικό Κέντρο Πολλαπλών Χρήσεων και Παπαδόσπιτο, Πρεσβυτέριο δηλαδή… Θες σε 5, θες σε 10 χρόνια θα έχουμε χωρισμό Εκκλησίας και Κράτους!
Μακάρι ο Θεός να με βγάλει ψεύτη! Αλλά μέχρι τότε ας υπάρχει το αποκούμπι για τον Παπά, το «κρυφό Σχολειό» για τα νιάτα και το αντάμωμα για τον Λαό!
13. Θα επιθυμούσατε να μας απευθύνετε ένα μήνυμα προς τους ευλαβείς πιστούς της Μητροπόλεως σας;
Ναι, θα ήθελα να πω την τελευταία κουβέντα στον ευλογημένο Λαό μας που αγαπώ με τη όλη δύναμη της ψυχής μου: Να έχετε εμπιστοσύνη στην Εκκλησία, όχι στα πρόσωπα.
Δεν μας σώνουν τα πρόσωπα και οι άρχοντες, λέει ο Γέροντας Παρθένιος ο Αγιορείτης! Γιατί, θα με ρωτήσετε το λέτε;
Γιατί στην περίπτωση που μου τεθεί το δίλημμα, αδελφοί, πρώτα ο Θεόκλητος ή πρώτα Εκκλησία;
Ευθέως απαντώ: Πάντα πρώτα η Εκκλησία! Και σας διαβεβαιώνω ότι την ίδια απάντηση θα λάβετε από την συντριπτικότατη πλειοψηφία τόσο των Κληρικών μας, όσο και των λαϊκών μελών της Εκκλησίας μας!
Και τούτο γιατί από τον Αρχιεπίσκοπο μέχρι τον τελευταίο Μοναχό και τη Μοναχή, οι Κληρικοί τυλιχτήκαμε σε 5 – 6 μέτρα ράσο για να φέρουμε το πένθος του παραπονεμένου Λαού μας!
Και κάπως καλά τα καταφέρνουμε! Όσο για τους Χριστιανούς μας, ξέρουν καλά ότι η Μάνα τους η Εκκλησία, τα άμφια της και τη Ζώνη της, τα φορεί για να σκεπάσει το δάκρυ ή ακόμα και τη χαρά των παιδιών της!
Σεβασμιώτατε σας ευχαριστούμε θερμά για τον πολύτιμο χρόνο που μας διαθέσατε για τις ανάγκες αυτής της ενδιαφέρουσας συνομιλίας.