Τήν Κυριακή, 27η Μαρτίου τ.ἔ., Β΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν πού ἡ Ἐκκλησία μας τιμᾶ τόν ἅγιο καί θεοφόρο Πατέρα ἡμῶν Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ Ἀρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Θεόκλητος, χοροστάτησε στόν Ὄρθρο καί ἐτέλεσε τήν Θεία Λειτουργία τοῦ Μ. Βασιλείου στόν Ἱ.Ν. ἁγίου Γεωργίου Νεοχωρίου, ὅπου ἐφημερεύει ὁ καλός μας Κληρικός Οἰκ. π. Γαβριήλ Ζαχαρίου. Συνέπεσε μάλιστα κατά τήν ἡμέρα αὐτή νά τελῆται τό τριετές Μνημόσυνο τοῦ ἀειμνήστου πατρός τοῦ Ἐφημερίου, Μιχαήλ Ζαχαρίου.
Τόν Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν οἱ Παν/τοι Ἀρχιμ. π. Χρυσόστομος Μαϊδώνης, Πρωτοσύγκελλος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως καί π. Λεόντιος Καρίκας καί οἱ Ἱεροδιάκονοι π. Μελέτιος Τσόγκας καί π. Γεώργιος Κυριάκου. Ὁ πιστός Λαός τοῦ Νεοχωρίου προσῆλθε μετά πολλῆς τῆς κατανύξεως στίς Ἱερές Ἀκολουθίες, τιμῶντας τήν περίοδο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, μέ ἐπικεφαλῆς τόν Πρόεδρο τῆς Τοπικῆς Κοινότητος κ. Νικόλαο Ἀνικούλα καί τήν Δημοτική Σύμβουλο κ. Κασσάνδρα Κατσαροῦ.
Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος στάθηκε στό σημεῖο τῆς Εὐαγγελικῆς περικοπῆς τῆς θεραπείας τοῦ παραλύτου τῆς Καπερναούμ (Μαρκ. Β΄ 1,12), ὅπου ὁ Κύριος πρό τῆς θεραπείας τοῦ βασανισθέντος ἐπί ἔτη ἀδελφοῦ μας ἀνέκραξε· «…τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου» (Μαρκ. Β΄ 1, 5)! Δηλαδή, ὁ Ἐπίσκοπός μας ὡμίλησε γιά τήν ἁμαρτία πού ταλανίζει τόν ἄνθρωπο ἀπό συστάσεως κόσμου, ὡς ἀρρώστια καί βαριά ἀσθένεια ἡ ὁποία περιπαίζει καί ταλαιπωρεῖ τό ἀνθρώπινο γένος.
Ἡ ἁμαρτία, εἶπε ὁ ὁμιλητής, στήν ὀρθόδοξη παράδοση δέν ἀντιμετωπίζεται δικαστικά ἤ δικανικά, ἀλλά εἶναι συγκλονισμός τῆς ὅλης ὑποστάσεως τοῦ ἀνθρώπου καί πτώση κάτω ἀπό τό εἶναι του. Εἶναι ἀστοχία καί ἀλογία κατά τούς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀδυναμία τοῦ ἀνθρώπου νά πραγματώση τόν προορισμό του, εἶναι τό ναί στόν διάβολο καί τό ὄχι στόν Θεό καί οὐσιαστικά ἀποβαίνει ἀδυναμία τοῦ ἀνθρώπου νά ἑνωθῆ καί νά εὑρεθῆ σέ κοινωνία μέ τόν Δημιουργό του. Ἀδυναμία καί ἄρνηση τοῦ ἀνθρώπου νά μετέχη στή ζωή τοῦ Θεοῦ.
Καί κατέληξε ὁ Ἐπίσκοπός μας· «Ἡ ἁμαρτία δέν εἶναι τίποτε ἄλλο παρά κατάχρηση καί παράχρηση τῆς ἐλευθερίας τοῦ ἀνθρώπου, κατάχρηση καί παράχρηση τῆς ἴδιας τῆς ζωῆς ἀπό τόν ἄνθρωπο, τό νά δημιουργῆ καί νά ἱδρύη ὁ Ἀδάμ χωρίς τόν Θεό, μακριά ἀπό τόν Θεό, ἐναντίον τοῦ Θεοῦ. Ἡ ἁμαρτία εἶναι ἡ αἰτία τῆς εἰσόδου τοῦ “παρά φύσιν”, δηλαδή τῆς διαστροφῆς στή ζωή τοῦ ἀνθρώπου, εἶναι ἡ κακή ἀλλοίωση τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως, πού ἀποβαίνει γιά τό ἀνθρώπινο γένος φοβερή ἀσθένεια καί ἀρρώστια ἀνεκλάλητη, πού κατατρώγει τόν ψυχισμό του. Οἱ ἅγιοι Πατέρες τήν θεωροῦν ὡς “ἀρρωστία ψυχῆς” καί “δεινόν φοβερόν” γιά τό ἀδαμιαῖο γένος, ἕνα παράσιτο πού περιπαίζει καί εὐτελίζει τήν ἀνθρώπινη προσωπικότητα καί γκρεμίζει κάθε σχέση καί κοινωνία μέ τόν Δημιουργό της. Ὁ ἅγιος Νεκτάριος μάλιστα θεωρεῖ πώς οἱ ὀδόντες τῆς ἁμαρτίας, ὁμοιάζουν μέ ὀδόντες λεόντων πού κατατρώγουν τήν πνευματική φύτρα τοῦ ἀνθρώπου, ὁδηγῶντας τον στόν πνευματικό θάνατο. Καί ὁ ἱερός Χρυσόστομος συμπληρώνει ὅτι πολλές ἀπό τίς ἀσθένειες πού προσβάλλουν τόν ἄνθρωπο, προέρχονται, ἔχουν τίς ρίζες τους δηλαδή σέ ἁμαρτήματα ψυχικά».
[widgetkit id=430]
Τό ἑσπέρας τῆς ἰδίας ἡμέρας ὁ Ἐπίσκοπός μας προέστη τοῦ Γ΄ Κατανυκτικοῦ Ἑσπερινοῦ στόν Ἱερό Ναό ἁγίας Παρασκευῆς Κάτω Σταυροῦ, συμφώνως μέ τό πρόγραμμα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Τόν πλαισίωσαν ὁ Ἐφημέριος τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Πρωτ. π. Δημήτριος Σαμάρας καί οἱ Ἐφημέριοι τῆς κωμοπόλεως τοῦ Σταυροῦ, Αἰδ/τοι Πρωτ. π. Ἀθανάσιος Βουρνίτης, Οἰκ. π. Παναγιώτης Καλαντζῆς καί ὁ Ἱεροδιάκονος π. Ἐφραίμ Τσόλης.
Τήν Ἀκολουθία τοῦ Κατανυκτικοῦ Ἑσπερινοῦ ἐκόσμησε μέ τήν παρουσία καί τό κήρυγμά του ὁ Παν/τος Ἁρχιμ. π. Γερμανός Γαλάνης, ὁ ὁποῖος ἐγκαταβιοῖ στήν γεραρά Ἱερά Μονή τῆς Ἁγίας Ἀναστασίας τῆς Φαρμακολυτρίας καί εἶναι Κληρικός μέν τῆς καθ’ Ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, στελεχώνει δέ καί στηρίζει τήν Ἱερά Μονή, μέ Καθηγούμενο τόν Σεπτό Μητροπολίτη Μιλήτου κ. Ἀπόστολο, λαμπρό στέλεχος τοῦ Οἰκουμενικοῦ μας Πατριαρχείου.
Στήν ὁμιλία του ὁ π. Γερμανός ἀνέλυσε τήν ἀρετή – ἁγιοπνευματικό χάρισμα τῆς νηστείας, πού κατά τήν περίοδο αὐτή ἡ Ἐκκλησίας μας προβάλλει καί βιώνει ὡς ἰδιαίτερη εὐλογία. Παρουσίασε τό θέμα του ἀπό ἱστορικῆς καί θεολογικῆς ἀπόψεως ἄριστα καί τό κατοχύρωσε ἐκκλησιαστικά μέ τή διδασκαλία τῶν ἁγίων Πατέρων μας. Ἔθεσε ὑπ΄ ὄψιν τοῦ ἀκροατηρίου τά εὐλογημένα ἀποτελέσματα τῆς νηστείας καί παρετήρησε τέλος ὅτι ἡ ἀρετή αὐτή ἀποκτιέται μέ κόπο καί θυσίες πνευματικές, ἀλλά στολίζει τόν ἄνθρωπο μέ ἀδιαπέραστη ἀσπίδα μπροστά ἀπό τόν πόλεμο τῶν παθῶν καί τοῦ Ἑωσφόρου.
[widgetkit id=431]