Τήν Β΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν, 16η Μαρτίου τ.ἔ., πού ἡ Ἐκκλησία μας τιμᾶ τόν μεγάλο πατέρα καί διδάσκαλό της ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ, Ἀρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ ἐπεσκέφθη, χοροστάτησε στόν Ὄρθρο καί προέστη τῆς Θείας Λειτουργίας στόν Ἱερό Ναό Ἁγίου Ἀνδρέου Περιστερᾶς, βυζαντινό ἱστορικό μνημεῖο τοῦ ἐνάτου αἰῶνος μ.Χ. (871), πού ἀνηγέρθη ἀπό τόν Ὅσιο Εὐθύμιο τόν Νέο, τά Ἱερά Λείψανα τοῦ ὁποίου θησαυρίζονται στόν πάγκαλο αὐτό Ἱερό Ναό.
Τόν Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν ὁ Ἐφημέριος τῆς Ἐνορίας, Οἰκονόμος π. Γεώργιος Τσιπλακίδης, οἱ Πανοσιολογιώτατοι Ἀρχιμανδρίτες π. Λεόντιος Καρίκας, π. Γεννάδιος Ντελῆς καί π. Νήφων Καζάνας καί ὁ Ἱεροδιάκονος π. Ἐφραίμ Τσόλης.
Ὁ Ἐπίσκοπός μας στήν ὁμιλία του ἀναλύοντας τήν περικοπή τῆς ἰάσεως τοῦ Παραλυτικοῦ τῆς Καπερναούμ ἐκ τοῦ κατά Μάρκον Εὐαγγελίου, παρετήρησε ὅτι ὁ Κύριος πρίν νά χαρίση τήν ὑγεία στόν ταλαιπωρημένο αὐτόν ἄνθρωπο πού κούρνιαζε χρόνια καθηλωμένος στό κρεβάτι τοῦ πόνου, ἀπευθυνόμενος πρός αὐτόν τοῦ εἶπε: «Τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου» (Μάρκ. β΄ 5)! Περίμεναν οἱ πάντες, δηλαδή, τήν ἐπιτέλεση τοῦ θαύματος, μιά κουβέντα τοῦ Κυρίου γιά νά βρῆ ὁ παραλυτικός τήν προτέρα δύναμή του κι Ἐκεῖνος τοῦ συγχώρεσε τίς ἁμαρτίες! Τό θαῦμα, βέβαια, διευκρίνισε ὁ Δεσπότης, ἀκολούθησε σάν ἐπισφράγισμα τῆς θείας εὐλογίας, ἀλλά σαφέστατα γιά τόν Κύριο ἡ ψυχική ὑγεία τοῦ παραλυτικοῦ προηγεῖται ὡς ἀναγκαιότητα, εἶναι προϋπόθεση, καί μετέπειτα γεννιέται ὡς φυσικό ἐπακόλουθο ἡ σωματική ὑγεία. Σαφής, λοιπόν, ἀπό μέρους τοῦ Κυρίου μας ἡ σύνδεσις καί ἀλληλεξάρτησις τῆς σωματικῆς καί ψυχικῆς ὑγείας τοῦ ἀνθρώπου.
Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, εἶπε ὁ Δεσπότης μας, διασαφηνίζει ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν εἶναι καί δέν λέγεται μόνο τό σῶμα ἤ μόνον ἡ ψυχή, ἀλλά ἄνθρωπος εἶναι καί λέγεται καί τό σῶμα καί ἡ ψυχή μαζί. Ὁλόκληρος εἶναι ὁ ἄνθρωπος ὡς σῶμα καί ὡς ψυχή μαζί. Κατά τήν ἁγιοπατερική παράδοση, συνέχισε ὁ ὁμιλητής, ἡ ὑγεία τοῦ σώματος ἐπηρεάζει τήν ψυχική ὑγεία καί ἡ ὑγεία τῆς ψυχῆς ἐπηρεάζει τήν ὑγεία τοῦ σώματος τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ ἁμαρτία σύμφωνα μέ τούς Πατέρες κατανοεῖται καί ἑρμηνεύεται ὀντολογικά, εἶναι ἕνα τραγικό γεγονός πού μετέχει δυστυχῶς ὁλόκληρος ὁ ἄνθρωπος καί τραυματίζεται καί ἐξασθενεῖ ὅλη του ἡ ὑπόσταση. Νά γιατί στά Εὐαγγέλια βλέπουμε τόν Κύριο σέ πολλές περιπτώσεις ἀσθενῶν, πού ζητοῦσαν τή θεραπεία τους, νά θεραπεύη τήν πάσχουσα ψυχή πρίν ἀκόμα νά θεραπεύση τό ἄρρωστο σῶμα• ἐπειδή γνώριζε ὅτι τό θηρίο τῆς ἁμαρτίας πληγώνει καί “φονεύει” ψυχές ἀνθρώπων καί ἐπιπλέον ὅτι τά περισσότερα σωματικά νοσήματα ὀφείλονται στά ἁμαρτήματα τῆς ψυχῆς.
Τούς λέοντες τῆς ἁμαρτίας, κατέληξε ὁ Ἐπίσκοπός μας, τό ἰοβόλο κεντρί της πού θανάσιμα χύνει αἰῶνες αἰώνων τώρα στό ἀνθρώπινο γένος τόν πόνο καί γεννάει τόν θρῆνο καί τό δάκρυ στίς ψυχές, τόλμησαν, θέλησαν καί πάλαιψαν μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ, ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς καί οἱ λοιποί Ἅγιοι Πατέρες. Ἄλλοι στίς πόλεις, ἄλλοι στίς ἐρήμους –κυρίως ἐδῶ– ἔδωσαν μαρτυρία καί μάχη ἐναντίον της καί ὄντως τά κατορθώματά τους ἀφήνουν ἔκθαμβο τόν πολύ κόσμο σήμερα, ἐποχή πού ἡ ἐπιστήμη ὁμιλεῖ ἀνοικτά πλέον καί ἐφαρμόζει τήν ἱατρική τῆς “ὅλης ἀνθρώπινης προσωπικότητος”. Προσοχή, λοιπόν, καί πόλεμος ἐναντίον τῆς ἁμαρτίας, πού τά “κατορθώματά της” ταλανίζουν τήν ψυχοσωματική ἀνθρώπινη ὑπόσταση!
Πρό τῆς ἀπολύσεως τῆς Θείας Λειτουργίας τοῦ Μ. Βασιλείου, ὁ Ποιμενάρχης μας, κατόπιν προτάσεως τοῦ Ἐφημερίου, ἐχειροθέτησε σέ Ἀναγνώστη τῆς Ἐκκλησίας μας τόν μαθητή τῆς Β΄ Γυμνασίου, Χαρίλαο Μπλέ τοῦ Στυλιανοῦ καί τῆς Πασχαλιᾶς. Πρόκειται γιά ἕνα φέρελπι νέο πού μαθητεύει στή λειτουργική ψαλτική παράδοση καί παρακολουθεῖ μαθήματα βυζαντινῆς μουσικῆς, κατάγεται δέ ἀπό τήν Περιστερά καί σίγουρα, σύν Θεῷ, θά στηρίξη τό ἀναλόγιο τῆς Ἐνορίας αὐτῆς.
Τοῦ εὐχόμαστε καλή πρόοδο μέ τήν εὐχή τῆς Ἐκκλησίας καί τῶν γονέων του!
[widgetkit id=98]