Τήν Κυριακή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως – Γ΄ Νηστειῶν – 11η Μαρτίου τ.ἔ., ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Θεόκλητος, ἀκολουθούμενος ἀπό τόν Παν/το Ἀρχιμ. π. Λεόντιο Καρίκα καί τόν Διάκονο π. Γεώργιο Κυριάκου, μετέβη στήν Ἐνορία Ἁγίου Δημητρίου Ἄνω Σταυροῦ, χοροστάτησε στόν Ὄρθρο καί προέστη τῆς Θείας Λειτουργίας στόν πάγκαλο καί νεόδμητο Ἱερό Ναό τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, στόν ὁποῖο ἐφημερεύει ἕνας ὑπέροχος λευΐτης, ὁ Πρωτοπρεσβύτερος π. Ἀθανάσιος Βουρνίτης, ὁ καί κτήτωρ τοῦ ζηλευτοῦ αὐτοῦ οἰκοδομήματος, ὡς καί τοῦ πρεσβυτερίου πού εὑρίσκεται δίπλα στόν παλαιό Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου.
Ὁ Ἱερός Ναός ἐπληρώθη ἀπό τούς ἐνορίτες τοῦ Ἄνω Σταυροῦ, οἱ ὁποῖοι διαπνέονται ἀπό ἀγαθά αἱσθήματα γιά τήν Ἐκκλησία καί τόν Ἱερό Κλῆρο, μέ ἐπικεφαλῆς τόν εὐλαβέστατο Δήμαρχο Βόλβης κ. Διαμαντή Λιάμα καί τόν Ἀντιδήμαρχο κ. Ἀπόστολο Καρακίτσο.
Μετά τήν περιφορά τοῦ Τιμίου Σταυροῦ μέ τά ἄνθη στολισμένου, ὁ Σεβασμιώτατος ἐκήρυξε τόν θεῖο λόγο ἀναφερθείς στό γεγονός τῆς Σταυρώσεως τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐπάνω στό Τίμιο Ξύλο, χρησιμοποιώντας τό Ἱερό κείμενο τοῦ Ἀποστόλου τῆς ἡμέρας «…Προσερχώμεθα οὖν μετά παρρησίας τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος ἵνα λάβωμεν ἔλεον καί χάριν εὕρωμεν εἰς εὔκαιρον βοήθειαν» (Ἑβρ. δ΄, 16), δηλαδή ἄς προσερχώμαστε μέ παρρησία στόν θρόνο τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ, γιά νά λάβουμε τό ἔλεος καί τή χάρη Του πρός βοήθειά μας σέ κάθε περίπτωση!
Ὁ Θεός, εἶπε ὁ ὁμιλητής, παρουσιάζεται ἀπό πολλούς θεολόγους καί μάλιστα μέσα στήν Ἐκκλησία, ὡς τύραννος, ὡς φοβερός καί τρομερός δυνάστης, ὡς ἀποστεωμένος δεσπότης, ἱκανός μόνο νά πλήξη μέ τούς κεραυνούς Του τόν ἄνθρωπο! Ἡ ἀντίληψη αὐτή, δάνειο ἀπό τή σχολαστική θεολογία τῆς δύσεως, δυστυχῶς πολλές φορές παρεισέφρησε καί στήν ὀρθόδοξη θεολογία, κάτι πού εἶναι ἀδιανόητο θεολογικά νά ἑρμηνευθῆ καί νά εὐδοκιμήση στό χῶρο τῆς ἀνατολικῆς θεολογίας. Ναί, στόν χῶρο τῆς δυτικῆς Ἐκκλησίας, στόν Ρωμαιοκαθολικισμό καί τόν Προτεσταντισμό, ἡ ἁμαρτία βιώνεται μόνο ὡς παράβαση τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ, πού ἀπαιτεῖ τήν τιμωρία τοῦ πεπτωκότος ἀνθρώπου καί τήν ἱκανοποίηση τῆς Θείας Δικαιοσύνης… Τίποτε ἄλλο…
Στούς ἀνατολικούς ὅμως καί μάλιστα νηπτικούς Πατέρες τῆς Φιλοκαλίας, ἡ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ στολίζεται μέ ἀνέκφραστους καί ἀλάλητους γλυκασμούς καί ἀναστεναγμούς ἀνακουφίσεως τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου. Ὁ Θεός στήν Ὀρθοδοξία εἶναι Πατέρας, πατέρας γεμᾶτος δικαιοσύνη μέν, ἀλλά καί ἀγάπη γιά τά πλάσματά Του. Εἶναι Πνεῦμα ζωοποιό καί ἀνακαινιστικό τοῦ θείου προσώπου, καί ὄχι πατριός, δηλαδή πνεῦμα καταλυτικό καί ἐξοντωτικό τοῦ πλάσματός Του. Ναί στήν Παλαιά Διαθήκη ὁ Θεός Πατέρας συμπεριφέρεται καί αὐστηρά στό πλάσμα Του, ἀλλά τοῦτο δικαιολογεῖται ἀπό τόν παιδαγωγικό χαρακτῆρα τῆς παλαιᾶς οἰκονομίας, πού διελύθη ὅμως “ἐλθούσης τῆς χάριτος” καί ὑπεγράφη αἱμάτινα ἐπάνω στό Ζωοποιό Ξύλο τοῦ Σταυροῦ.
Καί κατέληξε ὁ Δεσπότης: «Παρῆλθε ἡ σκιά τοῦ Νόμου τῆς χάριτος ἐλθούσης, γι’ αὐτό καί ὁ οὐρανοβάμων Παῦλος γοερά ἐκήρυξε• ἡ ἀγάπη ἔξω βάλλει τόν φόβο! Δέν ἔπαψε ὁ Θεός νά εἶναι δίκαιος πατέρας• ἀλλά ἐπάνω στόν Σταυρό τόν Υἱό Του τόν μονογενῆ προσέφερε ἀπό ἀγάπη καί μόνο, ὥστε ὁ καθένας πού θα πιστεύη σ’ Αὐτόν νά μήν χάνεται, ἀλλά νά εὑρίσκη ζωή αἰώνια. Τή Μεγάλη Παρασκευή ὁ Θεός Πατήρ συμπεριφέρεται “ἄδικα” στόν Υἱό Του καί “Τόν τιμωρεῖ”, γιά ἕνα καί μόνο λόγο: γιά νά ζήση ὁ κόσμος. Τιμωρεῖ τόν Υἱό Του μέ φοβερό τρόπο, γιά νά μπορεῖ ὁ ἄνθρωπος μετέχοντας σ’ αὐτή τή Σταυρωμένη Σάρκα τοῦ Χριστοῦ νά βρίσκη ἀνάσταση καί ἀθανασία! Νά γιατί μποροῦμε νά προσερχώμαστε μέ θάρρος στόν θρόνο τῆς σταυρωμένης ἀγάπης• γιά νά μᾶς μεταγγίζη Παράδεισο, γιά νά μᾶς πληρώνη μέ ζωή, γιά νά μᾶς χαρίζη αἰωνιότητα καί ἑνωμένοι μέ Αὐτόν νά προσευχώμαστε ἔνδακρεις στήν ἐπουράνια πατρίδα μας!»
{flickrset}72157694433213305|573|430|155253811@N05|Y{/flickrset}
Τό ἀπόγευμα τῆς ἴδιας ἡμέρας ὁ Μητροπολίτης μας ἐπεσκέφθη τήν Ἐνορία τοῦ Ἁγίου Παύλου Νέας Ἀπολλωνίας καί ἐτέλεσε τήν Ἀκολουθία τοῦ Κατανυκτικοῦ Ἑσπερινοῦ, ἀκολουθούμενος ἀπό τόν Παν/το Ἀρχιμ. π. Γερμανό Γαλάνη, Ἱεροκήρυκα τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως καί ἀδελφό τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τῆς Ἁγίας Ἀναστασίας τῆς Φαρμακολυτρίας, τόν Παν/το Ἀρχιμ. π. Μελέτιο Τσόγκα καί τόν καλό Ἐφημέριο τῆς Κωμοπόλεως Αἰδ/το Οἰκ. π. Γεώργιο Κυζιρίδη. Τόν Ἱερό Ναό ἐγέμισε ἀσφυκτικά ἡ Ἐνορία τοῦ Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν, μέ ἐπικεφαλῆς τόν Πρόεδρο τοῦ Τοπικοῦ Συμβουλίου κ. Βασίλειο Κυριάκου.
Στήν κατανυκτική ἀτμόσφαιρα πού δημιουργήθηκε τόν λόγο ἐκήρυξε ὁ π. Γερμανός, ἑρμηνεύοντας τό γιατί ὁ Κύριος ἔπαθε ἐπάνω στόν Σταυρό, διευκρινίζοντας ὅτι ἡ χάρις πού προῆλθε ἀπό τόν Γολγοθᾶ προχέεται καί ἀναβλύζει γιά τούς πιστούς ἀπό τά Ἱερά τῆς Ἐκκλησίας μας Μυστήρια καί ἰδιαιτέρως ἀπό τό Βασιλικό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Κατά κοινή ὁμολογία ὑπῆρξε γλαφυρότατος.
{flickrset}72157666673099588|573|430|155253811@N05|Y{/flickrset}